tisdag 31 maj 2011

Matcherna

Några korta referat:

Match 1
Space Wolves
Libbe med Jaws och livvakt i transport, 4-5 Longfangs, Lord på varg med fem andra gubbar på vargar. Och annat som jag inte minns riktigt. Spearhead.

Han vill ta sina objektiv, jag vill ta quarters om jag minns rätt. Han reserverar Vargarna och Jaws-gänget och ställer resten i ett hörn. Han siezar och skjuter. Jag traskar mot honom och äter missiler.
Jawsgänget kommer in i turn 2 och hoppar ur bilen, de försöker dra en linje där det gör som ondast, men torskar psychic testet. Jag fokuserar dom och alla dör i min runda. Genestealers käkar upp Longfangs men får mkt stryk av shooting och dör av countercharges, viktig vinst som i kombo med lång consolidation move skickar honom till att claima ett objektiv.
Thunder Wolf Cavalry brakar in i centrum och chargar Trygon + 2 units med Hive Guards till min förvåning, med sina potentiella 24" charge range. Han hade inte ställt upp armén på bordet innan och jag kan inte så mkt om Space Wolves + att jag inte orkade fråga om allt, så det var helt mitt fel. Hade jag varit medveten om hotet så hade det dragits upp en screen av Gants framför allting. Hursomhelst så hann vi bara 3 rundor, vilket gjorde att jag vann matchen (minns inte siffrorna). Vi var väl båda lite försiktiga sådär första matchen, men han tog extreemt lång tid på sig att deploya.
Vinst.



Match 2
Imperial Guard, Pitched Battle
Såg ut som killen nyttjade hela sin deployment zone. En drös av fordon och några rejäla såtterunits samt en massa såna där stora runda plattor med gubbar på, samt en störig Marbo.

Han ville ta mina objektiv och jag ville ta hans. Man har ju läst om hur man blir blåst av brädet av IG så jag deployade nästan som Spearhead i ett hörn i cover, vilket förmodligen kostade mig. Jag lyckades sieza och växlade om till full fart framåt, rensade upp höger flank och började gå mot centrum-vänster. Han sköt och backade och satte fordon på mina objektiv som låg i en linje på vänster flank (korkat av mig). Genestealers outflankade, kom in i vänster hörn och mumsade upp en jätteunit som tryckte på hans andra objektiv (jag hade redan det första). Där satt jag tryggt och bra, det gick inte tankshocka och jag spred ut gubbsen. Tyvärr tappade jag fokus och kollen på tiden, glömde att jag inte skulle hinna en runda efter den fjärde så jag chargade ut med Genestealers på såna där mortar teams utan betydelse för matchen... Det i kombo med att Hive Guards inte lyckades stoppa nån sorts tank i mitten gjorde att han kunde ta sitt mission samt contesta mitten.
Förlust 3-6.

Riktigt kul att möta IG för första gången, hade matchen gått vidare hade jag nog vunnit- dom flesta IG-tänderna var utdragna, bordet svämmade över av Gants och Hive Guardsen var oskadda om jag minns rätt.

Match 3
Imperial Guard igen, Spearhead.
En riktig parkeringsplats. 13 fordon, Marbo och annat. Två stora flygplan.

Jag ville ta kill points, han ville ta quarters.
Jag lyckades sieza en gång till och gick på full attack, poopade direkt en unit som jag lämnade kvar i mitt starting quarter. Tyvärr gick båda Tervigonerna torra efter första födseln i denna match. Hade en skitbra första runda - Hive Guards poppar två Hellhounds och stoppar en Leman Russ, vilket kloggar igen hans vägar ut till quarters - go Hive Mind!
Han bombar tillbaka, Trygons får mycket uppmärksamhet och dör innan de hinner fram. Han skjuter med nån sjuk helvetesmaskin som står längst bak i ett hörn som inte behöver LOS och inte bryr sig om cover saves - den river ut mitt center helt på egen hand, dödar 3 oskadda Hive Guards och 14 Termagants på fläcken...

Det slutar med att jag snor ett quarter av honom samt drar in fler kill points. Gjorde även här en miss med targets som gjorde att han kunde ta två quarters istället för ett.
Vinst 9-3 eller nåt liknande.

Match 4
Tau, Dawn of War. En gunline. Kul, har aldrig mött Tau förr!

Bordet hade många murar men nästan ingen area terräng. Jag ville in i hans deployment zone (nu när jag skriver detta inser jag att jag glömde bort att deployment zonen är ju fan 24" i Dawn of War, inte 12"...) och han ville plocka kill points av mig.
Jag började och stoppade in Genestealers i den enda arean som fanns och kastade FNP på dom. Båda morsorna poopade ut på första och dessutom pyttiga units. Man började ana en trend...
Nästan all Tau shooting gick in i Genestealers, som trots det kunde ta sig in i strid och käka upp ett mindre HQ av fotpojkar. Tau fortsatte skjuta på dom tills det vara bara en kille kvar som gick till ground. Tyraniderna hade dåliga run rolls men gick stadigt framåt. Tack vare Tau är så usla i strid kunde en liten unit med Termagants inom buff range brejka några Firewarriors, och Gargoyles tog sig runt högerflanken och mumsade på Firewarriors och Markerlightgossar.
Hive Guards rensade bra, utom hans Hammerhead som var hård.
Matchen kollapsade när jag slog tre sexor för runs med alla Trygoner som kom fram till slut, och allt dog. Whipe!
Vinst 13-1 typ.

Kul match, var riktigt korkat av moí att inte deepa Trygonerna och jag trodde jag skulle bli whipad, vet inte vad som hände riktigt. Men mot en Tau gunline spelar det ingen roll vad Tyraniderna kommer fram med - kommer nåt fram så vinner jag. Och man måste ta bort Stealers.

Match 5
Imperial Guard, Pitched Battle. En fet gunline igen, plus en mongo-horde med typ 30 stubborn fotgossar som roadblock och en drös mortar teams, två flygplan osv.

Vi pitchar båda Mirror mot varann, och får gå på återstående kort - båda vill ha mina objektiv! Jag hade väl i bakhuvet att det kunde bli så, så jag satte båda på vänsterflanken med lite cover mellan oss.
Han får börja vilket gör att jag reservar allt. Genestealers outflankar och Tervigoner deepar (jag börjar lära mig!).

Dom två första rundorna består i att IG står i mitten av sin deployment och är lite nervös över Genestealers och Trygoner.

I min andra får jag in allt utom Stealers och några Hive Guards. Trygoner försöker göra nåt men orsakar minimalt med skada - jag får bort ett par Chimeras och den stora stubbornenheten men sen åker dom.

Lite sent börjar IG röra på sig, två tanks stannar i en skog i mitten (hihi). Genestealers kommer in och blir bombade (mongopieplate kanon) men några håller. Tyvärr bajsar morsorna sig torra på första igen (suck) och det blir riktigt svettigt när jag sitter på ett eller två objektiv i turn 5 där jag har en vinst. Tyvärr går det vidare, men det börjar vara svårt för honom att få LOS nu när allt är i vägen och blasts + markers är ingen höjdare när han försöker få in sina egna units. Jag går till ground och håller för ögonen - till sist hänger allt på att min sista Tervigon lyckas skifta ett mortar team som droppats från en exploderat flygplan på mitt objektiv - men hon gör det! Tyraniderna tar ett objektiv, vi contestar resten vilket ger extra eftersom jag kontrade hans mission.
Vinst 6-2.

3 kommentarer:

  1. din första motståndare hade skrivit på ett forum att det tog så länge för han spelade mot en noob. inte att han tog 1 tim på sig att deploya.

    Bra o korta Battlereport, Nu behöver du bara byta till wordpress så har du en bra bloggplattform ;)

    SvaraRadera
  2. Stämmer inte riktigt, han skriver att han inte är säker på vad det var som tog sån tid. Jag såg ingen anledning att kommentera det.

    Jag har ingen lust att byta blogg, bara jag hittar hur man lägger in bilder :)

    SvaraRadera
  3. dax att börja läsa på lite då. dom har väl nå tutorials på allt.

    SvaraRadera