måndag 30 maj 2011

Fantasia Fanatic våren -2011

WARNING - WALL OF TEXT!

Några reflektioner såhär efter FF. Väldigt trevlig helg var det och nästan så att middan på Victoria på lördagkväll var höjdpunkten. Överraskande gott!

Gårdslamm från Västerbotten
Med färsk vitlök, ramslök och syrade primörer

Allt annat var typ fullt pga Brännbollsyran, man får hoppas de lägger om turneringen till nästa vår. Hotell Winn var najs, verkar ha fått en modern renovering. Platt-tv på väggen mittemot sängen, skön fåtölj, bra utrymme, gardiner som gjorde det kolsvart i rummet. Såna där detaljer som gör att man trivs. Dock, den som hade rummet före mig tyckte det var en bra idé att ställa tv:n på att slås på klockan 06:00.

Jag plockade hem en åttondeplats totalt och likavis en delad åttondeplats på spelpoäng. Riktigt kul att mina Tyranider blev uttagen för bästa målad armé med fem andra, även om jag inte hade en skugga på vinnaren, Skellefte-studenten Björn Sjöströms Tau. Länk: http://s213.photobucket.com/albums/cc315/Comdante82/Best%20Painted%20Fanatic%20XIX%2040K/ Han kan måla på riktigt, men framförallt konvertera! Det märks att han studerar till attributmakare.

Känns lite konstigt också - man har ju aldrig gillat att måla och jag gör det fortfarande inte. Hade jag vetat hur tidskrävande det är med ett randigt schema så hade jag nog aldrig kört på det.
Överlag var kvalitén på 40K-målningen riktigt låg. Dom flesta maskinparker såg ut som skit, sen väljer dom flesta även mörka teman så det är inget som poppar som gör att man har lust att kolla lite närmare.

Jag vann fyra av fem matcher men hade ingen lätt resa spelmässigt, fick tunga matchups i en Space Wolves och tre Imperial Guard mech. Åtminstone min sista motståndare har vunnit FF två gånger och var med i Sveriges ETC-lag i 40K när dom vann hela skiten för några år sen, så det var inte bara blåbär. Hade riktigt oflyt med Tervigonerna - i tre matcher tog båda slut på första poopen, vilket gjorde det skitsvårt att vinna stort. Mycket av att det gick såpass bra för mig ändå beror på att många är ovana att möta Tyranider.

Hann klart 2 av 5 matcher inom tid, och jag både tjänade och förlorade på det, inte mycket att säga. Hade gärna sett 3 timmar till varje match och nerkortade lunchraster - men behöver inte åka till en restaurang, går bra med en färdig salladslåda från macken tycker jag. Äta gott kan man göra på kvällen. Hursomhelst spelade jag upp mig, och matcherna tog kortare och kortare tid. Hade inte mycket tid att träna på före turneringen, var väl nån gång i mars sist jag spelade min turneringslista. Jag ville inte känna mig less på listan före turneringen.

Mission cards är ok, dom hjälper till att balansera upp mech en smula, särskilt mirror card. Nyttjade dock aldrig min mirror, spelade ut den i sista matchen men fick den mot mig så jag fick ta egna objektiv istället.

Gjorde en riktig blunder i match två, mot IG. Killen skulle ta mina objektiv och jag skulle ta hans. I slutet av runda 4 var det bara några minuter kvar av matchtiden, han satt på mina objektiv, mitten var contested och jag hade båda hans objektiv - då tycker jag plötsligt det är en bra idé att springa iväg med Genestealers från ena objektivet för att käka några betydelselösa Heavy Weapon Teams! Så jag gick från draw till förlust 3-6.
I övrigt är jag nöjd med mitt spel.

Sen tycker jag att man skippa differentierade kill points, alltså att dom blir mindre värda ju fler units man har - vehicle spam behöver inte fler fördelar. Jobbigt när man mödosamt slagit ut 10 tanks/transports men bara skrapat ihop 5 kill points.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar