söndag 19 juni 2011

Sea of Claws

I min första post på bloggen här längre ned, hade jag en lista som jag ser som kvintessensen av Tyranider - en horde. Jag håller på lite och och trixar med builden för att få den så effektiv som möjligt.
Internet säger att Tyranidhord inte funkar, vilket sporrar mig att bevisa att internet har fel, att det går att göra en hord competetive. Som definitionen av horde tänker jag mig minst hundra gubbar på bordet.

Första matchen gick mot Stefans podlista med Novaregler och quarter mission, och trots att jag förlorade så kändes horden stabil.

Vi körde en match till igår och spelade enbart victory points med ungefär samma listor och då drog jag in en säker 15-5. Ett mycket bättre mission för mig i den matchupen. Jag testade den allra första builden, med Warriors istället för Venomthropes.

HQ
Tyranid Prime - Pair of Boneswords, Rending Claws
Tervigon - Adrenal Glands, Toxin Sacs, Stinger Salvo, Catalyst

Elite
3 Hive Guards
3 Hive Guards

Troops
5 Tyranid Warriors - Toxin Sacs, Lashwhip&Bonesword, Rending Claws (en med Barbed Strangler)
20 Genestealers
10 Genestealers
10 Genestealers
12 Devilgants
Tervigon - Adrenal Glands, Toxin Sacs, Stinger Salvo, Catalyst

Fast
10 Gargoyles - Adrenal Glands, Toxin Sacs
10 Gargoyles - Adrenal Glands, Toxin Sacs


Models: 86
1890 points

Hmm nu när jag plitar ner listan i Armybuilder så ser jag att det blev lite fel i brådskan igår... varken en horde eller 2000 poäng.

4 kommentarer:

  1. Bah du har verkligen klantat dig, som sagt varken horde eller nog med poäng :D Fan mina Dark Eldar listor har fler modeller än vad den där hade.

    Men jag har svårt att nå det magiska 100+ sträcket om jag inte spelar Footdar (vilket jag har provat i två matcher på 1500p nu så inte omöjligtn att jag gör det bara för att jävlas med folk) för då kan jag klippa 100 sträcket utan problem.

    Det som blir lidande för min del är Anti infanteriskyttet, men frågan är om man verkligen behöver så mycket anti infanteriskytte med en CC orienterad lista?

    Jag gillar din lista skarpt. Ser fram emot att provspela mot.

    SvaraRadera
  2. Hehe, jo jag har igång en massa varianter så det blev lite fel - lita aldrig på papper och penna!

    Nu kändes det rätt stabilt med Warriors och jag älskar modellerna - till gamla codexen hade jag planer på att göra en Warrior-armé, men det blev aldrig av och dom är inte så bra i nya codexen. Dom lider av att allt som dom gör kan andra göra bättre plus dom är kassa mot missiler.

    Men beroende på vilka restriktioner FF bestämmer sig för så kan dom vara ett bättre val än Venomthropes, som passar bättre mot gunlines. Venomthropes är också bra på bord med lite terräng.

    SvaraRadera
  3. Upp med horden på bloggen nu! Jag väntar med spänning. Dessutom så kanske vi borde spela ikväll? Alltså Onsdag.

    SvaraRadera
  4. Det enda jag lägger till är 2 st Venomthropes, Regeneration på Primen samt byter ut 12 Devilgants mot 24 Termagants, för att komma upp till 100 modeller:

    HQ
    Tyranid Prime - Pair of Boneswords, Rending Claws, Regeneration
    Tervigon - Adrenal Glands, Toxin Sacs, Stinger Salvo, Catalyst

    Elite
    3 Hive Guards
    3 Hive Guards
    2 Venomthropes

    Troops
    5 Tyranid Warriors - Toxin Sacs, Lashwhip&Bonesword, Rending Claws (en med Barbed Strangler)
    20 Genestealers
    10 Genestealers
    10 Genestealers
    24 Termagants
    Tervigon - Adrenal Glands, Toxin Sacs, Stinger Salvo, Catalyst

    Fast
    10 Gargoyles - Adrenal Glands, Toxin Sacs
    10 Gargoyles - Adrenal Glands, Toxin Sacs

    Models: 100
    2000 points

    Så jag och teknist drog en horde vs horde ikväll och testade FF-scenario. Vi rullade fram match #3 (igen) och jag fick börja. Gick bra för Nidsen, efter en ganska tragisk turn 2 för Dark Footdar som blev matchens sista turn.

    Nid-horden går bra mot andra infanteri-listor, som man kan förvänta sig. Blir nog värre uppförsbacke mot mechade listor, Krucke lurar på en match, kanske i veckan. Hoppas på nåt annat scenario då.

    SvaraRadera