måndag 9 maj 2011

Nu river jag oskulden på bloggen

Oooh, mitt livs första blogginlägg! Grön asfalt? Känns... bubblig (intern referens för sjuttitalister).

Vad bättre än att starta med en lättöverskådlig lista med enbart relevant information som ser så trevlig ut att den bjuder in dig för en mysig diskussion över en fika :)

Hive Fleet Cryptosporidium

HQ
Tyranid Prime - Pair of Boneswords, Rending Claws

Elite
3 Hive Guards
3 Hive Guards

Troops
7 Tyranid Warriors - Toxin Sacs, Lashwhip&Bonesword, Rending Claws (one with Barbed Strangler)
20 Genestealers - Toxin Sacs
20 Termagants
20 Termagants
Tervigon - Adrenal Glands, Toxin Sacs, Stinger Salvo, Catalyst
Tervigon - Adrenal Glands, Toxin Sacs, Stinger Salvo, Catalyst

Fast
20 Gargoyles - Adrenal Glands, Toxin Sacs
20 Gargoyles - Adrenal Glands, Toxin Sacs

Models: 116
2000 points



So, har länge varit sugen på att spela en riktig Tyranid-hord. När jag började med 40K och nidsen så var min bild av hur armén skulle vara att det är en stor massa som bara drar fram över bordet och dränker allt i dess väg, a lá Starship Troopers och Zerg i Starcraft. Jag minns att jag kände mig besviken när jag förstod att Tyranider inte är The Best Horde Army of 40K utan både Orker och foot IG slår dom på fingrarna där. Mest tematiskt vore egentligen om nidsen inte behövde skjuta överhuvudtaget.

Jag spelade i princip inga 4th ed-matcher men man har ju läst en del och close combat hordes i 5th kämpar i hård motvind jämfört med 4th ed när till exempelvis outnumbering var en faktor i närstrid. Men mest tack vare nuvarande Transport-hammer - allt kött i motståndarens armé sitter i en cheap-as-chips konservburk som garvar läppen av sig åt S3 och som tvingar dig att slå 6or för att träffa. När du väl lyckas panga en transport så kan det explodera så att en del av ditt såtter går åt, och du får inte konsolidera vilket innebär att du är fint ihopsamlad för blast markers och template spam och det som ramlar ut ur fordonet har bekväm range för Rapid Fire.
Enda sättet att komma runt det är genom att skjuta sönder transporten och sedan assaulta eller att ta sönder den med ett Monstrous Creature. Trenden för varje ny armébok som släpps är att MC's blir sämre och sämre i metat men det är en annan diskussion och inte egentligen därför jag testa en hord, se ovan.

Borde väl nöta turneringslistan men jag är riktigt sugen på att testa horden, behöver proxa 20 Gargoyles dock :( Ser ut att bli svettigt att hinna måla till turneringen så tveksamt om jag hinner nån match före det, men det skulle va kul att testa.

Soo, en Tyranidhorde har många svagheter, det jag vill testa är om det går att uppväga bristen på anti-AV och Frag Grenades med ren och skär kvantitet. You got a problem? Throw more bodies at it, är liksom tanken.

Alla units i listan kan hota AV10 i närstrid åtminstone inom Tervigon buff range, men kommer nån med fler än en Landraider får jag problem. Hade velat inkludera Hormagaunts men dom tillför inte tillräckligt mycket för vad dom kostar. Buffade Termagants fyller lite av samma funktion och Hormagaunts är alltid förlorare i en jämförelse med Genestealers, även om dom är en smula snabbare.

Eh, det blev ett lite väl långt och spretigt inlägg det här.

Vad tror ni om listan?

2 kommentarer:

  1. skulle hellre sett 2x20 genestealers och bara 1 unit med termagaunts, sen tycker jag venomthropes hade kunnat passa bra i den här listan. vart man nu ska få pts till det

    SvaraRadera
  2. Ah, två timmar målning senare, diskbråck incoming.

    My dear Watson, jo jag har en alternativ lista med 2x20 Genestealers som förmodligen är bättre. Sen har den fördelen att jag faktiskt kan fielda den när jag limmat ihop det som ligger i garaget (minus en Warrior och en Prime). Första listan här är lite för att jag vill testa många Gargoyles. Fast med tanke på vilken pain in the ass dom är att måla, transportera och föra över bordet, så lutar det väl mer realistiskt åt Genestealers. Då åker en morsa upp till HQ och ett par Warriors får stanna i lådan:

    HQ
    Tervigon - Adrenal Glands, Toxin Sacs, Stinger Salvo, Catalyst
    Tyranid Prime - Pair of Boneswords, Rending Claws

    Elite
    3 Hive Guards
    3 Hive Guards

    Troops
    5 Tyranid Warriors - Toxin Sacs, Lashwhip&Bonesword, Rending Claws (one with Barbed Strangler)
    20 Genestealers - Toxin Sacs
    20 Genestealers - Toxin Sacs
    24 Termagants
    Tervigon - Adrenal Glands, Toxin Sacs, Stinger Salvo, Catalyst

    Fast
    20 Gargoyles - Adrenal Glands, Toxin Sacs

    Models: 98
    2000 points


    Tanken är att Primen går med Warriors för att boosta deras WS, Genestealers infiltrerar och blir då lika snabba som Gargoyles första rundan så jag kan sätta lite tidig press. Jag har stabilt med synaps och hyfsat lätt att få cover saves.

    Vad gäller Venomthropes så är jag riktigt sugen på att köpa in tre stycken och lära mig bygga och spela runt dem. En del förespråkar Venomthropes i hordelistor, men jag ser inte riktigt att det är värt det för att få en 5+ cover save i öppen terräng. Om du inte slarvar så har du nästan alltid layered covered saves och det går ibland peta in Feel No Pain på screenen.
    Hade jag Venomthropes skulle jag i första hand knö in dom i en lista med många MC's.

    Men men, jag gillar att ha tillgång till typ alla modeller så jag kan testa olika listor för att inte bli uttråkad och man ska prova allt en gång, utom homosex.

    SvaraRadera